Leventje op Cura en liefde op stage - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Vera Chun - WaarBenJij.nu Leventje op Cura en liefde op stage - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Vera Chun - WaarBenJij.nu

Leventje op Cura en liefde op stage

Blijf op de hoogte en volg Vera

11 April 2014 | Curaçao, Willemstad

Het is een tijdje geleden. We hebben alweer zoveel gedaan in de tussentijd dat ik even moet graven. In ieder geval genoeg te vertellen!

Ik geniet hier. Van de zon, van de zee, van het relaxte leven hier, de vrijheid, ons eigen leventje, het uitgaan en alle nieuwe ervaringen en gebeurtenissen die ik mee maak en angsten die ik overwin! We zijn bijna op de helft en soms bedenken we ineens dat we straks alweer de tweede helft ingaan en dan denken we ojeeeee het gaat eigenlijk best snel en we moeten dit nog doen en dat nog doen. Maar we zijn nog voor de helft, dus no stress, we zijn wel op Curaçao hè.

Op stage gaat het goed. Vorige week was Hanneke, onze stage docent uit Nederland een weekje op Cura. Ze gaat dan bij iedereen op stage langs om te kijken hoe het gaat. We hebben een gesprek gehad met haar en met onze begeleiders op stage. Het gesprek duurde 1,5 uur over ons, over de cultuur en over Curaçao en over van alles. Hanneke was heel positief over ons en over onze stageplek. Ook onze begeleiders waren heel positief over ons. Ze zeiden dat we heel serieus bezig zijn en veel hebben gedaan. Ze vonden ook dat we goed zijn omgegaan met alles wat ze ons als opdracht gaven en ook dat we goed zelf initiatief nemen en hebben genomen. Aan het begin was wel een beetje duidelijk wat we moesten doen, maar voor de rest waren we helemaal vrij. In Nederland krijg je vaak echt duidelijke taken van dit en dit is de bedoeling en zo en zo. Hier was het vaag en moesten we dus zelf echt zoeken naar wat en hoe we het gingen doen. We begonnen met kleine stappen, omdat je aan het begin ook nog niet echt een overzicht hebt. Nu hebben we wel duidelijke doelen. We hebben een aantal kinderen geselecteerd van de probleemkinderen en daarmee willen we gaan werken. Die hebben we geobserveerd en nu stel ik een hulpplan op voor in de klas. Ook kan ik zelf tijd inplannen om met de kinderen één of één te werken als ze een leerachterstand hebben bijvoorbeeld, of om andere activiteiten te doen of gesprekjes als er gedragsproblemen zijn. We hebben het idee dat sommige leerkrachten en wel moeite mee hebben soms, als wij bijvoorbeeld ons komen ‘bemoeien’ of komen kijken. Al komen we natuurlijk voor het kind en doen we alles in belang van het kind. Hun samenwerking is juist heel belangrijk voor ons, zij weten alles over de kinderen, dus dat maakt het soms wel moeilijk. Ik voel me wel echt pedagogisch als ik een kind observeer en dan een idee heb wat er aan de hand kan zijn of wat een goede manier is om het aan te pakken, en dan vervolgens er een psycholoog bezig is geweest met het kind en er een testrapport is gekomen, en er dan dezelfde dingen in staan als ik dacht! Heeuu slimmm!

Het is wel echt super leuk met de kinderen. Met sommige kinderen heb je echt een beetje een band ondanks dat je bijna nooit in contact ben met ze. Dan kennen ze me van het observeren of van die ene keer daar of daar. Ze zwaaien vaak en ik krijg ook allemaal knuffels. Laatst moesten we invallen bij het lezen in groepjes met groep 3 en groep 4. Met groep 3A heb ik wel het meest een band omdat ik met hen was bij Karnaval. Ik had bij hen een groepje van vijf kinderen en ik krijg van allemaal een knuffel toen ze weer weggingen! Ahg zo leuk. Die momenten zijn echt om van te genieten. Ze zijn hier sowieso heel snel heel knuffelig. Ik vind dat wel leuk! Ook is er een heel ondeugend jongetje uit groep 3. Dat is echt een boef en zorgt vaak voor problemen, agressief, zit bijna nooit in de klas en heeft vaak ruzie met andere kinderen. Hij praat geen Nederlands maar heb toch beetje band met hem, heb gewoon non-verbaal beetje contact gemaakt door te lachen naar hem en geintje te maken en high five te geven. Nu gaat hij elke keer lachen of zwaaien als die me ziet of een high five. Dat is dan weer leuk. Hoop dat ik nog wat voor hem kan doen op school.

Er is ook een jongetje uit groep 1 en die is nog heel erg klein en jong. Hij stond ook op de foto bij Karnaval verslag dat hij is slaap was gevallen bij Beau. Dat is zo’n schatje. Hij praat Nederlands. En hij heeft echt nog zo’n peuterlichaam. Soms komt ie heel dromerig over omdat ie dan alweer moe is, of hij verstaat driekwart van wat er gezegd wordt in het Papiaments niet, en dat is zo schattig om te zienn met dat kleine mollige lichaampjee aahww. Laatst gingen ze gymen en deden ze ook een voetbal spel. Hij stond eerst midden in het veld te kijken wat iedereen deed met die bal. Toen ging die ook achter de bal aan rennen, maar hij was natuurlijk elke keer te laat. Z’n motoriek is natuurlijk ook nog niet al te best met zo’n peuterlichaampje. En dan wilde die schoppen maar dan was die bal alweer weg. Of hij was eindelijk bij de bal en het groepje kinderen en dan renden ze hem weer bijna omver de andere kant op. Het was zo sneuuuu. En hij raakte helemaal gefrustreerd. Zo beetje boos kijken en op de grond stampen dat het elke keer niet lukte. Mijn hart brak echt hihi. Aan het eind gingen ze weer terug naar de klas en stonden ze in de rij, hij nog steeds beetje boos. Toen ging Beau naar hem toe en liet hem de bal een keer schieten. Hij schieten en daarna weer in de rij staan. Hij keek een beetje verbaasd maar toen heel tevreden en glimlachend. En dan zo heel lief zwaaien daarna naar ons. Aaahhhg echt mijn hart. Ik smolt helemaall, nu nog steeds als ik eraan denk haha!

We hadden een tijdje geleden ook een team uitje met alle leerkrachten. Het was bij een lerares thuis en we gingen karaoke doen en bbq’en. Ze had echt een super mooi huis. Het was een plantage geweest en ze had iets van twintig pauwen, schilpadden en een zwembad en bubbelbad eraan en een Ferrari en allemaal lampjes echt zo mooi! Er kwamen twee mannen met de karaoke apparatuur en vrij snel dat we aankwamen werd de karaoke al aangezet! Een van die mannen was 50 of 60 ofzo en een soort entertainer die voor de sfeer zorgde en iedereen aanmoedigde. Ondertussen was er ook iemand die al de bbq verzorgde. En wie moesten er natuurlijk als eerste zingennnnn? Beau en ik! En welke liedje??? Een beetje verliefd van André Hazes. Holé! Nou met volle overtuiging hebben we het lied gezongen en meebewogen, en iedereen deed mee dus dat was wel heel leuk. Daarna kwamen er veel Papiamentse en Spaanse nummers en iedereen ging gewoon zingen en andere gingen mee staan dansen en we moesten ook met zijn allen een keer meedansen en het was heel swingend en gezellig! De man ging ook met allemaal leerkrachten salsa, merengue en bachata enzo (is daar een verzamelnaam voor?) dansen. Ik werd ook nog van mijn stoel getrokken! Dat ging me wel goed af gelukkig. Wij hadden al honger voordat we aankwamen en wij dachten ondertussen waar blijft dat eten eigenlijk (Hollanders). Pas om kwart voor elf gingen we eten. Iedereen kreeg een bakje met drie stukken vlees, maïs, aardappelsalade en een broodje. Echt lekker. En toen ging iedereen weg. Het was echt gezellig en heel erg leuk om mee te maken! Gingen de feestjes in Nederland ook maar zo!

Verder heeft Anaïs, dat Antilliaanse meisje van de HVA die hier nu woont, een eigen huisje moeten huren. Daar zijn we vorige week wat gaan eten met zijn allen en Hanneke en haar man waren er ook bij. Ook kwam er nog een vriend langs van haar en een buurman. Het was wel heel leuk dat ze ons bij haar uitnodigde! De meiden zijn ook nog een keer met zijn allen bij ons komen eten. Iedereen nam toen wat mee, dat was heel leuk ineens een vol huisje! We hebben toen tafels buiten neer gezet en zijn daar gaan eten.

Verder hebben Beau en ik een beetje een afspraak gemaakt om te doen wat we anders niet zo snel zouden doen. Toch een beetje om onze angsten te overwinnen, wat minder binnen de lijntjes te leven en je bent hier nou eenmaal op Curaçao en je leeft maar een keer toch. Anders is het toch ook allemaal zo saai! En met die dingen bedoelen we niet hele gekke rare dingen die echt niet kunnen, maarr je snapt het wel. Als we zeggen dat ga ik echt niet doen hoorr dat durf ik niet, dan moeten we het juist doen. Haha. Al is het alleen maar aan de DJ vragen of er nog Carribean muziek komt bij de Carribean party i.p.v. alleen maar House. Of salsa dansen. Of karaoke zingen. Ook wil ik heel graag nog dingen doen als Jetski, waterskiën met dolfijnen zwemmen enzo. Dus dat komt nog… We zijn bij een soort dierentuin geweest van de week met allerlei vogels en reptielen. Slangen, leguanen, schilpadden enzo. Toen we bij een soort leguaan aankwamen (een baardagaam ofzo) toen vroeg ze of we hem wilden vasthouden. Ik gelijk NEE. Beau zei twijfelachtig uhmm okee ik wil hem wel even vasthouden. Nou toen dacht ik laat ik toch ook even stoer doen en onze afspraak in eer houden en heb hem toen ook vastgehouden. Hij was eigenlijk nog bijna schattig te noemen. Hij lag lekker tranqilo te chillen op mijn hand en was soort van zacht. Ook heb ik een onwijs grote papegaai op mijn arm gehad en een kaketoe geaaid. En er was ook een papegaaisoort die alleen maar lachten, echt zo grappig! Dat soort kan ook praten maar zij konden bijna alleen maar lachen.

We gaan regelmatig stappen. Er is hier eigenlijk elke dag wel wat te doen of een feestje. En het is heel gezellig! Als je wil kan je elke dag uit naar iets anders. Maar dat doen we maar niet aangezien we kwart over zeven aanwezig moeten zijn op stage. Maar donderdag en in het weekend zijn we vrij dus dan kan het! Wij maken ook echt vaak dingen mee met uitgaan. Er is bijna altijd wel een battle in onze buurt of aparte mensen. Ik vind het altijd leuk om te zien dus ik ga er dan altijd wel even bij staan kijken. Het is ook altijd een battle op een leuke manier, niet agressief ofzo. En soms zijn er mensen die dansen dat je denkt OMG. Maar wel heeel grappig om te zien. Ook een groepje jongens die allemaal homo waren, en die konden dansen en schudden met hun billen! ZO hee! Ze gingen ook helemaal los en battlen en dat was zo leuk om te zien. Toen kwam er een jongen bij die helemaal ging hiphoppen en toen die klaar was gingen ze allemaal voor hem klappen. Zo leuk. En je wordt regelmatig te dans gevraagd al er salsa komt. Dat hoort ook echt bij de cultuur hier en dat is ook heel leuk om te zien of te doen. Als de dans klaar is bedanken ze de vrouw en dan is het klaar.

We gaan ook vaak naar het strand of lekker shoppen. Op het strand zijn vaak ook locals in het weekend met de hele familie aan het bbq’en met muziek, echt gezellig! Wij genieten dan een beetje mee. Laatst zijn Beau en ik ook naar het noorden geweest waar allemaal rotsen zijn en hoge golven. Maar het was wel in the middle of nowhere dus was ook wel beetje freaky. We zijn er niet al te lang gebleven, ik zag al de engste verhalen voor me. Verder waren zondag Bobbi en Wendy allebei jarig op dezelfde dag, echt toevallig! We zijn naar het strand geweest, ik heb lekker een massage op het strand gehad, we zijn uit eten geweest en daarna nog even uit geweest. Die nacht moesten we ook op drie uur ’s nachts (9 uur Nederlandse tijd) om een minor te kiezen voor volgend jaar. Ik heb de minor Van Brein tot Gedrag gekozen. Het is de psychologie kant op wat ik heel leuk vind. En het gaat over je brein en wat voor invloed dat heeft om je gedrag en wat voor invloed de omgeving heeft. Ik krijg dan vakken als biopsychologie, neuropsychologie, stress, pathologie en omgeving & brein.

Vorige week kwam er iemand een weekend naar Curaçao die Beau kent, een oude coach. We hebben een uur staan wachten en toen kwamen de laatste mensen uit de aankomsthal en nog steeds geen coach. Zo raar! Uiteindelijk hebben we ze nergens gezien en zij vroegen later aan haar waar ze nou was?! Ik heb wel Chris Zegers gezien bij het vliegveld, dat was dan wel weer leuk! Ik kreeg ook al gelijk helemaal kriebels toen ik bij het vliegveld stond want…….

Over een paar dagen komt mijn schatjeeeee. Zaterdag 19 april komt Ronald hierheen twee weekjes en ik kan echt niet meer wachten! Duurt veeeel te lang allemaal, zeker als het zo dichtbij komt. Ik ga ‘m alles laten zien hier en we gaan heel veel leuke dingen doen. Ik heb dan ook vakantie van stage dus alle tijd! Dat skypen is leuk hoor, maar dat kusjes geven op het scherm wordt toch een beetje hard!

  • 11 April 2014 - 08:41

    Jeannette:

    Leuk verhaal weer Vera. Lief zoals je over de kinderen schrijft. Wat een geweldige tijd heb je daar.
    Enne.... Ronald kan ook bijna niet meer wachten. Een weekje nog..... :-)

  • 14 April 2014 - 03:41

    Vera Chun:

    Dankje Jeannette!! xxxx

  • 25 April 2014 - 03:55

    Ingrid:

    Leuke verhalen. Als je straks weer in NL terug bent ga je vast die feestjes missen, maar die worden ook hier georganiseerd. Inmiddels is jouw liefie al bij jou. Geniet van deze heerlijke weken.
    Je hebt een interessante minor gekozen. Je komt er wel.
    Veel plezier daar. En tot een volgende keer

  • 25 April 2014 - 03:55

    Ingrid:

    Leuke verhalen. Als je straks weer in NL terug bent ga je vast die feestjes missen, maar die worden ook hier georganiseerd. Inmiddels is jouw liefie al bij jou. Geniet van deze heerlijke weken.
    Je hebt een interessante minor gekozen. Je komt er wel.
    Veel plezier daar. En tot een volgende keer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Vera

Halloooo hallooo! Hier zal ik alles opschrijven wat ik meemaak hier tijdens mijn vijf maanden stage op Curaçao! Ik loop stage op een basisschool. Wij gaan helpen om de zorgstructuur hier op te zetten. Daar zijn ze nu erg mee bezig. We gaan ze daarbij helpen en ook leerlingen met sociaal-emotionele en/of cognitieve direct of indirect begeleiden. In totaal zijn we met acht meiden uit mijn klas hier op Curaçao. Iedereen heeft zijn eigen stage en woonplek per tweetal. Ik woon en werk ik samen met Beau! Ik probeer hier zo nu en dan wat op te zetten. Dan kan iedereen het in een keer lezen scheelt mij weer vertellen! haha xxxxxx

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 6438

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 03 Juli 2014

Curacao

Landen bezocht: