Karnavaaaaaall !! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Vera Chun - WaarBenJij.nu Karnavaaaaaall !! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Vera Chun - WaarBenJij.nu

Karnavaaaaaall !!

Blijf op de hoogte en volg Vera

05 Maart 2014 | Curaçao, Willemstad

Hoi hoi!

De laatste dagen stonden vooral in het teken van carnaval (Karnaval di Korsou geloof ik).

Beau en ik hadden besloten om vrijdag ook naar stage te gaan, omdat ze Karnaval gingen vieren met de hele school. Ze ging dan met z'n allen ergens heen. Toen we aankwamen op school kregen we te horen dat ik bij de juffrouw van 3A zou helpen en Beau bij de juffrouw van 3B. Ondertussen was er een hoop geregel en de juffrouw ging alvast naar de auto zei ze tegen mij. Ze zei dat ik wel naar de klas mocht gaan. Toen ik bij haar klas aankwam, stond ik daar alleen met haar klas. Ik dacht, er zal zo wel iemand komen. Ook Beau stond in haar eentje bij haar klas. De directrice kwam op een gegeven moment bij mijn klas om de klas bezig te houden. Alle kinderen waren verkleed als cowboy of cowgirl, want dat was het thema. Ook de meeste juffen hadden zich verkleed. Beau stond ondertussen nog alleen met haar klas. Ik ging af en toe naar haar toe om haar te helpen want ze dacht ook wat moet ik doen. Na een tijdje ging de directrice weg, de onder directrice ook. Er werd gezegd dat we met de kinderen een rij moesten maken. Iedereen liep rond, maar niemand vertelde ons eigenlijk iets. Wij dachten we zullen het wel horen. Op een gegeven moment zagen we de klassen met hun juffrouw het schoolplein aflopen om de beurt en met een bus weggaan. En de juffen van onze klas waren ook weg. Op een gegeven moment ging de laatste klas weg. Beau en ik keken elkaar aan en besloten maar om ook te gaan lopen met elk een klas van zo'n 26 leerlingen. We hoopten dat er nog een bus kwam en die kwam er gelukkig, zo'n Amerikaanse schoolbus. We gingen maar de bus in met onze klassen en we hadden géén idee hoe of wat. Daar zit je dan met 40 á 50 leerlingen en Beau en ik..........CHAOS. Haha maar het was toch ook wel leuk, hilarisch, leerzaam en verbazingwekkend tegelijk. We kenden die kinderen helemaal niet dus als er iemand weg zou zijn, zouden we het niet eens merken. Ohja en de helft (of meer) van de kinderen sprak ook geen/heel slecht Nederlands. Gelukkig waren er een aantal die het wel konden en die vertaalde het soms voor ons. De rest zat ons een beetje glazig aan te kijken. Maar goed. Volgens mij vonden ze het voor de rest wel gezellig. Gelukkig wist de buschauffeur waar we moesten zijn. Daar aangekomen ben ik eruit gekomen dat we ons met z'n allen moesten verzamelen met alle onderbouwklassen. Daar gingen ze uitleggen, in het Papiaments, wat er ging gebeuren. Er waren ongeveer 5 Nederlandse stagiaires, die het dus allemaal niet begrepen. De juffen van de klassen van Beau en mij liepen een beetje rond. Opeens stond iedereen op en ik vroeg maar even aan de juf wat er nu moest gebeuren. Ze zei dat ik naar boven moest lopen met de kinderen (het was een soort bos, met open plekken). Toen ik boven kwam wist ik niet of ik nog alle kinderen had, maar goed. Daar moesten ze weer verzamelen en werd er, in het Papiaments, verteld wat ze gingen doen. Zo ging het eigenlijk een beetje heel de dag. Als er ineens kinderen van mijn klas bij mij kwamen staan, begreep ik dat ze bij mij moesten verzamelen. Als ze hun cowboy hoed aan me gaven, begreep ik dat ik die even moest bewaren. Na een tijdje stond ik met vijf cowboyhoeden op mijn hoofd. Dat vonden ze wel leuk, dus toen kreeg ik iedereen z'n hoed. De kinderen gingen spelletjes doen en er kwam een DJ. Ik vroeg af en toe even wat er nu aan het gebeuren was. Op een gegeven moment was ik niet meer zo nauw aan het letten op de kinderen van de klas bij elkaar te houden, want ik merkte dat niemand dat deed. Een aantal kinderen die liever rondrende dan meededen met de spelletjes, liet de juf ook maar gaan. Het ging allemaal niet zo precies en gecoördineerd. Het was intussen wel heel gezellig met de muziek op de achtergrond. De helft stond gewoon te dansen en de andere helft spelletjes te doen. Die kinderen swingen joh! Jongens en meisjes! Echt schudden met die billen vanaf groep 1 al! Echt geweldig om te zien. Ze krijgen dat hier gewoon mee in de opvoeding. Tijdens het wachten ging ik maar een beetje dansen met de kinderen en meteen gingen ze helemaal los. Echt super leuk. Na een tijdje moest de hele school verzamelen en toen ging elke groep optreden op de Karnaval muziek.
Aan het einde van de dag begrepen we dat we terug moesten en toen mochten Beau en ik weer met de twee klassen naar een bus toe en terug naar school.

Als je trouwens hier lief tegen de kinderen zegt, doe dat maar niet, want dit of dat.. dat werkt niet. De juffrouw hier die wordt altijd, in ons opzicht, heel boos en streng als een kind iets verkeerd doet. Ik merkte dat ik dat ook moet doen anders luisteren ze niet. En de kinderen die geen Nederlands spreken begrijpen dan ook wel dat ze iets doen wat niet mag. Dus niet ''doe dat maar niet, want dat gaan we zo pas doen'', maar ''Hee! We gaan hier niet aan zitten, hup weg! Wat zei ik nou?!'' haha. Ze vinden je daarna ook nog steeds lief. Het gaat hier gewoon zo.

Ik stond eigenlijk echt perplex van heel het gebeuren die dag en dat we zo alleen werden gelaten met zoveel kinderen die we niet kenden. Maar ik kan er wel om lachen. Uiteindelijk was het heel leuk die dag om te zien hoe ze Karnaval vieren, hoe die kinderen spelen en dansen en ik heb er ook weer een aantal lievelingskindjes bij! Ze vonden het gelukkig leuk met me. Ondanks dat niet iedereen Nederlands sprak.
ik heb een aantal filmpjes van die dag en van de Karnaval erbij staan!

Verder was er vrijdag avond de Tienerparade. Zondag nog De Grote Parade en dinsdag de afscheidsparade. De parades beginnen elke keer bij ons huis en eindigen in het centrum. Vrijdag hebben we vlakbij ons huis gekeken. Dat was ook echt heel leuk om te zien! Zondag dachten we dat t misschien leuk zou zijn om in het centrum te kijken. De weg van ons huis naar het centrum, duurde misschien wel even, maar niet super lang.. dachten we. Dus wij stonden er al vrolijk om 11 uur! De optocht was om tien uur begonnen. En de uren gingen voorbij... en voorbij... Wij dachten elke keer, oh zo meteen zullen ze wel komen! We hebben een beetje gelopen, op zoek naar een wc, op zoek naar de anderen, eten gekocht, in de auto met airco zitten wachten....nog steeds geen optocht..... uiteindelijk kwamen ze pas om kwart over 4!!!! Toen kwam net de eerste voorbij.. gingen ze een half uur stilstaan!!!! Pauze ofzo?? OMG. Beau ik hadden het al heeeelemaal gehad. We zijn niet terug gegaan naar huis omdat we telkens dachten dat ze er wel bijna aan zouden komen en we het zonde vonden van het wachten om weg te gaan. We hebben een deel gezien en toen zijn we naar huis gegaan. We waren helemaal gesloopt. We hadden uiteindelijk bij het kijken wel een lekker plekje in de schaduw waar we ook nog een soort van konden zitten om de beurt. Voor ons waren een aantal die helemaal los gingen op de muziek! Super leuk om te zien. En er waren ook een aantal kindjes bij, misschien vanaf 1 á 2 jaar ook helemaal schudden met de billen hoor!

Dinsdag avond hebben we nog eventjes vlakbij ons huis gekeken. We hadden lekker maandag, dinsdag en woensdag vrij door Karnaval. We zijn lekker naar het strand geweest, we hebben gister lekker geshopt en we zijn nog met die meiden uit eten geweest, wat heel lekker en gezellig was!

Ik doe er nog foto's en filmpjes bij!

xxxxxxxxxxx

  • 05 Maart 2014 - 20:10

    Barbara:

    Haha leuk en spannend en gek hihi leuke foto's ook xxx je zus

  • 05 Maart 2014 - 20:29

    Arnold:

    Zelfs hier wordt je er vrolijk van. Wat een engelengeduld hebben jullie gehad. Zal wel aan de warmte hebben gelegen :-)

  • 05 Maart 2014 - 20:37

    Saskia:

    Je maakt aardig wat mee zo. Erg leuk om te lezen!!! En lekker vrij hebben is niet verkeerd. Kan je is uitslapen hè ;-p of lukt dat niet?!
    Dikke kus van rich en mij en d Ed meiden

  • 05 Maart 2014 - 22:29

    Ingrid:

    Wat een leuke kindjes! Hoe heb je die allemaal in je eentje in bedwang kunnen houden! Petje af hoor. Haha, de Curacaose manier van opvoeden doet wonderen! Ik ben wel benieuwd naar de filmpjes.

  • 05 Maart 2014 - 23:34

    Vera Chun:

    Jaa was erg leuk! Ik weet ook niet hoe, maar het is gelukt! haha. De filmpjes zet ik op Facebook Ingrid! Dat lukt wel. En het was ergggg veel geduld hebben die dag, we hadden het daarna ook wel gehad hoor pap haha. Leuk dat jullie het lezen en reageren! xxxxxx

  • 06 Maart 2014 - 23:27

    Petra:

    Lekker makkelijk die juffen daar. Wij hoeven in Nederland niet te proberen om de verantwoordelijkheid bij een stagiaire te leggen. Gelukkig is er niets gebeurd.
    Wel knap hoe je het hebt opgepakt. Het zou jammer zijn als die kinderen het feestje hadden gemist.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Vera

Halloooo hallooo! Hier zal ik alles opschrijven wat ik meemaak hier tijdens mijn vijf maanden stage op Curaçao! Ik loop stage op een basisschool. Wij gaan helpen om de zorgstructuur hier op te zetten. Daar zijn ze nu erg mee bezig. We gaan ze daarbij helpen en ook leerlingen met sociaal-emotionele en/of cognitieve direct of indirect begeleiden. In totaal zijn we met acht meiden uit mijn klas hier op Curaçao. Iedereen heeft zijn eigen stage en woonplek per tweetal. Ik woon en werk ik samen met Beau! Ik probeer hier zo nu en dan wat op te zetten. Dan kan iedereen het in een keer lezen scheelt mij weer vertellen! haha xxxxxx

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 6430

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 03 Juli 2014

Curacao

Landen bezocht: